mildred

Swing- och hot jazz-projekt

Cirkusorkestern Åland Sverige Hot Jazz Klezmer Cirkusklassiker

Vi bildade Cirkusorkestern tillsammans med ett gäng ljudjonglerande musikanter från Åland och Sverige för att spela på Mariehamns stadsbibliotek vid invigningen av barnboksutställningen Lasse Maja & Cirkusmysteriet!

Cirkusorkestern Hot Jazz Klezmer Cirkusklassiker Sofia Enros Lars Lindström Daniel Johansson 2018 Åland Mariehamns stadsbibliotek

Cirkusorkestern Mariehamn Stockholm Uppsala spelade under invigningen av barnboksutställningen Lasse Maja & Cirkusmysteriet 28 oktober 2018 på Mariehamns stadsbibliotek Barnens söndag special Marie Johansson klarinett och dragspel, Jens Corsman trumpet, Edward Furbacken flöjt och sopransaxofon, Lars Lindström banjo, gitarr, Mikael Andersson tuba, Daniel Johansson tvättbräda, virvel, dans, Sofia Enros bastrumma - Hot Jazz, Klezmer, Cirkusklassiker
Foto: Alexandra de Haas

Second Wind Jazz Band logo 2017 Mildreds kompani

Sommaren 2017 bildade vi Second Wind Jazz Band tillsammans med ett gäng åländksa musiker, tillsammans har vi bland annat spelat på Swingskeppets julfest, i Ålands radio och på Barnens söndag.

Second Wind Jazz Band består av Inger Marie Sundblom (trumpet), Lillebror Åhlund (klarinett), Andreas Karlsson (piano), Marcus Qvarnström (gitarr, sång), Daniel Johansson (tvättbräda), Sofia Enros (bastrumma) och Ilse Enros (kazoo, äggmaracca, tvättbräda).

Second Wind Jazz Band vid inspelningen i Ålands Radios studio 4 januari 2018. Daniel Johansson (tvättbräda), Inger Marie Sundblom (trumpet), Sofia Enros (bastrumma), Marcus Qvarnström (gitarr, sång), Lillebror Lillis Börje Åhlund (klarinett), Andreas Karlsson (piano). Vid fototillfället närvarade ej den sjunde bandmedlemmen Ilse Enros (kazoo, äggmaracca, tvättbräda) Hot Jazz Mariehamn Åland
Foto: Alexander Lindberg, Ålands radio

Baby Sling Swing Mildreds swingskola 2016

Baby Sling Swing - Swingdans med de allra minsta!

Swing Talks är ett öppet jam och samtal om att spela swingjazz, som musiker och Dj, för dansande publik, om hur man som ljudtekniker ställer ljudet för swing och hur man som dansare interagerar med musiken. Delta i samtalet, lyssna och inspireras! Allmänheten uppmuntras att ta med instrument!

Swing Talks arrangerades av Sofia Enros och Daniel Johansson på Pub Bastun i samband med Windjammers Ball 2011 och på Mariehamns stadsbibliotek i samband med Scandinavian Shuffle 2013.

Foto: Christopher Allen

Över 700 barn och ungdomar dansade Lindy hop med Mildreds swingskola i projektet Swing it! som var ett samarbete mellan Mildreds swingskola och Ålands ungdomsförbund under läsåret 2010-2011. Swing it! riktade sig till elever i grundskola och gymnasium på Åland, undervisningen skedde på lektionstid.

Vill du att vi kommer till din skola?

Vi dansar gärna med er!
Projektet Swing it! är över men dansen fortsätter! Välkommen att kontakta oss för bokning och prisuppgifter, info(a)mildredsswingskola.ax

Swingkids Lindy hop med Mildreds swingskola Sofia Enros och Daniel Johansson i Ytternäs skola mars 2015 Mariehamn Åland swing